Martha Elisabeth; Jonas Frølund; Dávur /Ophelia

Karens Minde Kulturhus

fre 25 nov 2022 20:30


Copenhagen Concert Community præsenterer “klassisk og rytmisk på samme scene 2022” med artpop talentet Martha Elisabeth, den virtuose klarinettist Jonas Frølund i samspil med slagtøjsspilleren Jonatan Jakshøj; og den dugfriske guitarduo Dávur/Ophelia.

En aften med genrebrydende musik, stærke sangerinder, ørehængende melodier, nye musikalske strukturer, virtuositet og vildskab.

Døre kl. 20:00 
Show kl. 20:30
Entré: 100 kr.

MARTHA ELISABETH ◁◁◁
På Martha Elisabeths debut EP “LUCY” som udkom i juni 2021, bliver man bombarderet med uforudsigelige strukturer, men samtidig fyldt med ørehængende melodier. Om EP’en skriver Soundvenue: “Det er tydeligt, at Martha Elisabeth er en af de dygtigste og mest ambitiøse nye skikkelser i artpop vi har herhjemme”. Martha Elisabeth er uden tvivl et nyt talent på den danske musikscene. Hendes eksperimenterende popkompositioner er både en hyldest til det enkle, men også til det storslåede. 
Hendes tekstunivers bevæger sig tit i en balancegang mellem smerte og kærlighed. Martha Elisabeth laver musik der hylder kontrasterne, og i mødet mellem hårdtslående elektroniske elementer, fingrespil og smukke fraseringer, opstår et musikalsk spændingsfelt der skaber de perfekte rammer for Marthas meget genkendelige vokal. På trods af Marthas innovative forståelse af genre, har det lykkedes hende at få radio debut på hhv P3 og P6 med 4 ud af de 5 numre på Ep’en. Martha Elisabeth har baggrund i danseteater hvilket har skabt et stort fokus på det kropslige og visuelle, som især ses på scenen. Til hendes koncerter bliver man blæst bagover af den tekniske snilde både som vokalist og guitarist. 
D. 20 maj 2022 udkom Martha Elisabeths single ‘Mad/sad’ som er første udspil fra hendes kommende debut-album. Medvirkende på nummeret er et kor bestående af Ghazal, Helena Gao, FABER, Veiles, Vakt og Nemo (tidligere medlem af gruppen Jenny). 

FRØLUND/ JAKSHØJ ◁◁◁
Klassisk duo på klarinet og slagtøj - det bliver helt vildt!
Klarinettisten Jonas Frølunds hjerte banker for kammermusik, solooptrædener, nyskreven musik og formidling af musikalsk arv og kraft til store såvel som små. Jonas dedikerer meget af sin tid til sine tro primære ensembler i blæserkvintetten V Coloris og Danmarks Underholdningsorkester, hvor han er soloklarinettist, og til projekter med sin faste duopartner, pianist Elias Holm. Han samarbejder regelmæssigt med komponister såsom Birgitte Alsted, Mette Nielsen, Lil Lacy, Matias Vestergård, Poul Ruders, Rune Glerup og Ivar Frounberg ud fra et ønske om at være ambassadør for den nyskrevne musik både i by og på land og i mødet med juniorer såvel som seniorer. Jonas brænder for at være i den kreative og initierende rolle og elsker at skabe projekter fra bunden, hvor musikken og fortællingen er i højsædet. Han gør alt for at undgå at havne i musiklivets rutine- og mainstreamspor, f.eks. angående opførelsespraksis og programlægning.

Jonas har taget sin bachelor og kandidat på Supérieur-konservatoriet i Paris med professorerne Pascal Moraguès og Philippe Berrod og var forinden elev af Det Kongelige Kapels soloklarinettister John Kruse og Lee Morgan. Jonas er modtager af den nyligt indstiftede Birkhave-Prisen 2022, modtog i foråret 2022 en hædersbenævnelse ved Prague Spring International Music Competition, blev i 2021 tildelt Musikanmelderringens Kunstnerpris og vandt i 2019 1. prisen ved 5th Lisbon International Clarinet Competition. Jonas har samarbejdet med Trio con Brio, Nikolaj Szeps-Znaider, Marianna Shirinyan, Torleif Thedéen og Den Danske Strygekvartet, og han har desuden et regelmæssigt samarbejde med Nightingale String Quartet, med hvem han fortolker perlerne fra klarinetkvintetrepertoiret. 

I august blev lanceret et nu anmelderrost album med musik af Poul Ruders, hvor Jonas spiller bl.a. Ruders’ klarinetkvintet med Rudersdal Kammersolister. Rune Glerups klarinetkvintet er blevet indspillet i samarbejde med den franske Quatuor Diotima og udkommer på album inden længe, og Jonas arbejder desuden med redigeringen af sit første soloalbum med ny musik, som ventes at udkomme i sommeren ‘23.




Et af 2022’s højdepunkter har været rollen som solist i Mozarts klarinetkoncert med Danmarks Underholdningsorkester og dirigent Ádám Fischer på orkestrets Haydn-festival i september. Her spillede Jonas på sin bassetklarinet, der sammen med en basklarinet og de to almindelige A- og B-klarinetter udgør hans instrumentsamling.

Denne aften optræder han som duo sammen med den klassiske slagtøjspiller Jonatan Jakshøj der til daglig spiller i Det Kgl. Kapel. 

Aftenens program:
Jexper Holmen (1971-):
Oil for basklarinet og slagtøj (1996)
Arvo Pärt (1935-): 
Spiegel im Spiegel for violin og klaver i version for basklarinet og vibrafon (1978)
Erik Højsgaard (1954-): 
Fire små stykker for saxofon og slagtøj (1996)


DÁVUR / OPHELIA ◁◁◁
med baggrund som klassiske uddannede guitarister præsenterer duoen et originalt repetoire et sted mellem klassisk og ny nordisk folk mixet up med r & b.
Ophelias kan formidle de inderste følelser med sin store stemme med den dybe glød, - nogen har måske hørt hende synge sammen med Selma Judith, bl.a. da de gæstede os her i Sydhavnen i2019.
Dávur/Ophelia er musikkere på højt niveau og man føler sig absolut godt tilpas i deres selskab.
Ophelia er født i 1998 i Gentofte og opvokset i Frederiksværk.
Hendes første møde med guitaren var igennem hendes far, som inspirerede hende til at uddanne sig som guitarist.
Udover at spille guitar på højt niveau, synger Ophelia lige så godt som hun spiller, og har komponeret et hav af sange.
Ophelia studerer på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med Jesper Sivebæk som hovedfagslærer.
Dávur Birgisson er født i 1995 og opvokset i Thorshavn. 
Da han var 9 år begyndte han at spille guitar hos Ragnar Olsen på Thorshavn's Musikskole og flyttede senere til Danmark for at studere på DKDM, hvorfra han debuterede som solist fra den 8. september 2022.
Dávur har nu en karriere som musiker og underviser.

Copenhagen Concert Community takker Knud Højgaards Fond, Københavns Kommunes Musikudvalg og Kgs. Enghave Lokaludvalg for deres støtte.

Copenhagen Concert Community ønsker at skabe koncertoplevelser, der går på tværs af genre og generation.

“Klassisk og rytmisk musik på samme scene” er koncerter, hvor klassisk musik får spillerum i et koncertforløb med rytmisk musik. Med klassisk og rytmisk musik på samme scene ønsker vi at bringe den klassiske musik ud til et nyt publikum. Vi ønsker at sætte en ramme hvor publikum både kan komme hjem med det de kom efter, men også med en overraskende æstetisk oplevelse, de ikke selv havde planlagt eller regnet med. 

Koncerterne er arrangeret af Copenhagen Concert Community og afviklet samarbejde med Karens Minde Kulturhus

Dette arrangement har fundet sted

Var du der? Hvorfor ikke skrive en anmeldelse

Vi bruger cookies for at sikre du får den bedst mulige oplevelse på vores hjemmeside - skift indstillinger